Bedrijf en organisatie

Dubbele finaliteit
Domein economie en organisatie

Bedrijf en organisatie  is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Ze biedt inzichten uit de algemene economie en bedrijfswetenschappen. Daarnaast is deze studierichting gericht op het ontwikkelen van competenties met betrekking tot het ondersteunen van boekhoudkundige, commerciële en HRactiviteiten en maken leerlingen kennis met de logistieke flow en verschillende transportmodi.

Om deze zaken praktijkgericht en voldoende gefundeerd aan te pakken, biedt de richting een waaier aan vakken aan: talen blijven een belangrijke plaats innemen. Daarom wordt hier ook CLIL aangeboden voor de vakken bedrijfseconomie (2u. Frans), godsdienst (2 u. Engels) en informatica (1 u. Engels).

De wiskunde bestaat uit een brede basis, nodig voor het behandelen van allerlei thema’s in andere vakken, en als grondvest voor de inhoud van de derde graad. Om een en ander digitaal te kunnen verwerken, biedt onze school naast informatica ook een uurtje Toegepaste informatica aan. In dat vak worden mogelijkheden van bestaande programma’s aangeleerd en aangewend zodat ze kunnen ingezet worden binnen de projecten en probleemstellingen van de zaakvakken zoals wiskunde en bedrijfseconomie.

Het hoofdvak bedrijfseconomie focust op het keuzeprobleem binnen de economie, en leert de verschillende actoren binnen de economische wereld herkennen. De vraag wordt gesteld hoe organisatie van ondernemingsactiviteiten verloopt. De leerlingen leren hoe een boekhouding werkt, en hoe er met centen kan worden omgegaan. Op die manier worden ze opgeleid om later correct advies te kunnen geven aan ondernemers. Zij leren als het ware nu het “lichaam” kennen, om later als “dokter” te kunnen fungeren. De kerntaken van de personeelsafdeling komen ook al aan bod, voor een groot deel toegepast in dit geval op de wereld van de jobstudent.

Voor wie eerder een commercieel talent heeft, is er ook een en ander voorzien. We leren marktvormen herkennen, de verschillende aspecten van marketing begrijpen, en werken zelf een project uit tot en met de verkoop. Dat transport en logistiek belangrijker worden in de moderne maatschappij, beseft iedereen. Daarom wordt in deze richting ook de basis gelegd in verband met logistiek en transport: hoe belangrijk is de sector? Wie zijn de stakeholders? Welke vormen van transport bestaan er en waar onderscheiden ze zich door? Een studie van de vrachtbrief maakt dit concreter.

Na deze richting kan de leerling naar de derde graad, voor een diepere studie van deze pijler(s). De interesse is gewekt. De specialisatie volgt.

LeerjaarII1
'25-'26
II2
'25-'26
II2
'26-'27
Algemene vorming
Godsdienst222
Nederlands444
Frans333
Engels333
Geschiedenis111
Aardrijkskunde111
Lichamelijke opvoeding222
Wiskunde333
Natuurwetenschappen211
Duits *-11
Informatica *-1-
Mens en samenleving *--1
Specifieke vorming
Bedrijfseconomie998
Toegepaste informatica212
323232

*  Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken