Elektriciteit
Finaliteit arbeidsmarktgericht
Domein STEM
De studierichting Elektriciteit in het derde jaar is voor schooljaar 2024-2025 volzet verklaard.

Elektriciteit is een technisch-praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. De leerlingen denken in functie van de realisatie en ontwikkelen technisch-operationele vaardigheden in huishoudelijke en niet-huishoudelijke elektrische installaties, elektropneumatica, (de)montage-technieken, sanitaire installatietechnieken en onderhoudstechnieken in een context van voertuigen.
De leerlingen Elektriciteit zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Via concrete contexten verwerven ze basis-theoretische inzichten. Zij leren binnen een afgebakende en veilige leersituatie geleidelijk meer autonoom functioneren en zijn in staat effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Fijn-motorische vaardigheden helpen leerlingen om tot realisaties in de praktijk te komen. Ze gaan aan de slag met elektrotechnische installaties, elektromechanische toepassingen of voertuigen. Ze verdiepen zich in nieuwe installatietechnieken, onderhoudstoepassingen, elektrificatie van voertuigen en het instellen van toestellen via apps.
Leerjaar | II1 '25-'26 | II2 '25-'26 | II2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 2 | 1 | 2 | |
Engels * | 1 | 2 | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Project algemene vakken | 8 | 8 | 8 | |
Specifieke vorming | ||||
Elektriciteit | 9 | 9 | 9 | |
Elektromechanica | 4 | 4 | 4 | |
Elektromechanische competenties | 4 | 4 | 4 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken