Medewerker fastfood duaal

Finaliteit arbeidsmarktgericht duaal
Domein voeding-horeca

Profiel van de studierichting

  • de opleiding medewerker fastfood duaal is een technisch-praktische opleidingen
  • deze opleiding zet in op een zorgzame en respectvolle manier omgaan met goederen, materiaal en arbeidsmiddelen en hebben aandacht voor een nette werkplek
  • je leert meetinstrumenten gebruiken, de nieuwste technologieën toepassen en omgaan met grootheden en eenheden
  • in deze opleidingen mogen leerlingen verbeeldend denken en handelen om de gasten ter verrassen en te verwennen
  • de leerlingen  verwerven basiscompetenties in het restaurant bij het bereiden of samenstellen van eenvoudige koude en warme fastfoodgerechten. Je leert instaan voor de verkoop, de bediening en bezorging van deze producten. Ook het serveren van dranken en opdienen van gerechten maken het mogelijk om een snelle, correcte en kwaliteitsvolle service te bieden aan de gast
  • er wordt veel aandacht besteed aan het leren werken met toestellen en keukenmaterieel en het inoefenen van de veiligheidsinstructies
  • zorg voor het milieu, basisprincipes voor arbeids- en voedselveiligheid en ergonomisch werken vormen een rode draad doorheen de opleiding
  • samen met de basisvorming bereid je je voor op een job in diverse sectoren 

Profiel van de leerling

  • je bent geboeid door de praktijk 
  • je hebt talent voor voeding-horeca
  • je hebt een uitgesproken voorkeur voor een samenspel van technische en praktische vorming op school en op de werkvloer
  • je bent arbeidsbereid
  • je denkt in de toekomst aan een job als medewerker in een restaurant of keuken, grootkeuken, broodjeszaak, …

Logische overgang naar de derde graad A-finaliteit duaal

  • restaurant en keuken duaal
  • grootkeuken en catering duaal

Lessentabel en invulling leren op de werkplek

Lessentabel

LeerjaarII1II2
Basisvorming88
Frans

1

1

Engels

1

1

PAV (mavo, wiskunde, Nederlands, ICT)

6

6

Specifieke vorming88
Technische en praktische vorming

8

8

1616

Trajectinvulling en/of leren op de werkplek

De mogelijke invullingen zijn: 

  • ondersteuning alternerend leren (12u-18u)
    • extra aanbod op school gericht op het versterken van arbeidsattitudes
    • vormingsaanbod gericht op versterken arbeidsattitudes en sollicitatievaardigheden
    • invulling stage die zoveel als mogelijk aansluit bij de opleiding op school 
  • overeenkomst alternerende opleiding (20u – 22u): 3 dagen opleiding op de werkplek met een leervergoeding 

De opleiding op de werkplek sluit aan bij de opleiding die gevolgd wordt op school. 

Wat na de derde graad?  

  • vervolgopleidingen op school, 7de leerjaar
  • graduaatsopleidingen (hoger onderwijs)
  • VDAB-opleidingen
  • volwassenenonderwijs
  • arbeidsmarkt