Moderealisatie en textielverzorging
Finaliteit arbeidsmarktgericht
Domein maatschappij en welzijn
De studierichting Moderealisatie en textielverzorging in de tweede graad is voor schooljaar 2024-2025 volzet verklaard.

Moderealisatie en textielverzorging is een praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. De leerlingen verwerven de technische vaardigheden om werkstukken te realiseren in diverse materialen. Ze leren de vele mogelijkheden van materialen en afwerkingen gaandeweg kennen. Ze zetten eveneens de eerste stappen voor het uitvoeren van retouches. Een beperkt aantal aspecten van textielverzorging komt aan bod, vooral vanuit de link met mode. Mode en trends worden bestudeerd vanuit de actualiteit. Zo leren de leerlingen het grote aanbod van stijlen en artikelen kennen om ermee aan de slag te gaan in diverse presentaties. Ze maken kennis met verschillende winkelconcepten en e-commerce.
De leerlingen Moderealisatie en textielverzorging zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Via concrete contexten verwerven ze basis-theoretische inzichten. Zij leren binnen een afgebakende en veilige leersituatie geleidelijk meer autonoom functioneren en zijn in staat effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Fijn-motorische vaardigheden helpen leerlingen om tot realisaties in de praktijk te komen. Ze zijn geboeid door de modesector en houden ervan om met de naaimachine kleding en accessoires te realiseren. Ze verdiepen zich in de uitvoering van diverse afwerkingstechnieken en verfijnen daarvoor hun motorische vaardigheden. Ze ontwikkelen hun communicatieve en commerciële vaardigheden in functie van de verkoop van modeartikelen.
Leerjaar | II1 '25-'26 | II2 '25-'26 | II2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 2 | 2 | 2 | |
Engels * | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Project algemene vakken | 8 | 8 | 8 | |
Specifieke vorming | ||||
Commerciële presentatie en lifestyle | 5 | 5 | 5 | |
Mode | 10 | 10 | 10 | |
Plastische opvoeding | 1 | 1 | 1 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken