Plant-, dier- en milieutechnieken
Dubbele finaliteit
Domein land- en tuinbouw
De studierichting PDMT is voor schooljaar 2024-2025 in het derde jaar volzet verklaard.

Plant-, dier- en milieutechnieken is een theoretisch-praktische studierichting uit de dubbele finaliteit. Leerlingen maken uitgebreid kennis met de verschillende sectoren binnen het studiegebied land- en tuinbouw. Wetenschappelijke domeinen als chemie, biologie van dieren en planten, aardwetenschappen en agro-ecologie vormen de basis voor deze studierichting. De leerlingen ontdekken vanuit de praktijk dat een kwaliteitsvolle beroepsuitoefening steunt op de wetenschappelijke onderbouwing ervan.
Leerlingen Plant-, dier- en milieutechnieken zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Ze verdiepen en overstijgen de praktische zijde van de studierichting door meer theoretische inzichten en concepten te verwerven. Zij zijn in staat om effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Fijn-motorische vaardigheden helpen leerlingen om tot realisaties in de praktijk te komen. Ze verdiepen zich in de levensprocessen bij planten en dieren door studie en onderzoek van de anatomische en fysiologische kenmerken. Ze verwerven inzichten, technieken en kennis over de bodem, het klimaat en alle processen binnen een ecosysteem om te komen tot duurzame oplossingen en keuzes. Ze handelen plant- en diervriendelijk binnen de brede agrarische sector.
Leerjaar | II1 '25-'26 | II2 '25-'26 | II2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | |
Frans | 2 | 2 | 2 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Geschiedenis | 1 | 1 | 1 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Wiskunde | 3 | 3 | 3 | |
Informatica * | 1 | 1 | 1 | |
Mens en samenleving * | - | - | 1 | |
Specifieke vorming | ||||
Natuurwetenschappen | 3 | 3 | 2 | |
Plant en milieu | 4 | 4 | 5 | |
Dier en milieu | 5 | 5 | 4 | |
Mechanisatie en techniek | 2 | 2 | 2 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken