Zorg en welzijn
Finaliteit arbeidsmarktgericht
Domein maatschappij en welzijn
De studierichting Zorg en welzijn in de tweede graad is voor schooljaar 2024-2025 volzet verklaard.

Zorg en welzijn is een praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. Aandacht voor de mens in de thuiscontext staat centraal. Er ligt veel nadruk op intermenselijke verhoudingen waardoor er flink geoefend wordt op sociale en communicatieve vaardigheden. Het accent ligt voornamelijk op de gezonde mens in een diverse samenleving en hoe men daarin zorg draagt voor zichzelf. De leerlingen verwerven een basisinzicht in anatomie en fysiologie. Ze maken kennis met directe zorg, maar zullen toch overwegend ondergedompeld worden in de indirecte zorg, inclusief de technische aspecten die daarbij komen kijken.
De leerlingen Zorg en welzijn zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Via concrete contexten verwerven ze basis-theoretische inzichten. Zij leren binnen een afgebakende en veilige leersituatie geleidelijk meer autonoom functioneren en zijn in staat effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Fijn-motorische vaardigheden helpen leerlingen om tot realisaties in de praktijk te komen. Ze verdiepen zich in de ontwikkeling van de mens en leren de samenleving in al haar diversiteit kennen. Ze maken kennis met verschillende doelgroepen zoals kinderen en ouderen. Daarbij groeien ze in sociale en communicatieve vaardigheden om met (kwetsbare) mensen om te gaan. Ze zijn in staat om te reflecteren over het eigen denken en handelen. Ze zijn geboeid door de verschillende gezondheidsaspecten die niet enkel lichamelijke maar ook psychische en sociale elementen bevat. Ze voeren diverse praktische taken uit in de thuiscontext zoals voeding bereiden, boodschappen doen, schoonmaken, activiteiten begeleiden …
Leerjaar | II1 '25-'26 | II2 '25-'26 | II2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 2 | 1 | 2 | |
Engels * | 1 | 2 | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Project algemene vakken | 8 | 8 | 8 | |
Specifieke vorming | ||||
Gezondheid en welzijn | 3 | 3 | 3 | |
Voeding | 4 | 4 | 4 | |
Textiel- en interieurzorg | 3 | 3 | 3 | |
Pedagogisch handelen | 4 | 3 | 3 | |
Project | 2 | 3 | 3 | |
Plastische opvoeding | 1 | 1 | 1 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken