Binnenschrijnwerk en interieur
Finaliteit arbeidsmarktgericht
Domein STEM

Inhoud | Binnenschrijnwerk en interieur is een technisch-praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. De leerlingen maken kennis met massief hout, houtachtige plaatmaterialen, verspaningstechnologie en constructies. Ze maken gebruik van digitale technologieën om het technisch proces voor te bereiden, het opmaken van een projectdossier en ontwikkelen technisch-operationele vaardigheden voor het machinaal realiseren van constructies en projecten in massief hout en houtachtige plaatmaterialen voor binnenschrijnwerk en interieur en het plaatsen ervan. Zorg voor het milieu, veilig en ergonomisch werken en circulaire economie vormen een rode draad doorheen de studierichting.
Leerlingprofiel | De logische vooropleiding is de opleiding Hout in de A-finaliteit of Houttechnieken in de dubbele finaliteit. Voor andere leerlingen uit de tweede graad is minstens technisch inzicht belangrijk en is er een sterke inhaalbeweging nodig om bij te benen wat betreft technologische houtconstructies, CAD-tekenen en gebruik van houtbewerkingsmachines.
Toekomst | Na het zesde jaar behaal je je diploma, en studeer je af als een volwaardige en moderne vakman in binnenschrijnwerk en interieur. Je beschikt immers over de beroepskwalificaties van binnenschrijnwerker en interieurbouwer. Je kan aan de slag als schrijnwerker, meubelmaker, trappenmaker of interieurbouwer. Wil je daarna nog verder studeren dan kan je een aansluitende Se-N-Se opleiding volgen secundair na secundair en eventueel naar een aansluitende graduaatsopleiding.
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Engels * | 1 | 1 | 1 | |
Frans | 2 | 1 | 2 | |
Project algemene vakken | 5 | 5 | 5 | |
Specifieke vorming | ||||
Buitenschrijnwerk | 5 | 5 | 5 | |
Projectvoorbereiding | 5 | 5 | 5 | |
Realisaties houtbewerking | 10 | 11 | 10 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken