Economie-Wiskunde
Finaliteit domeinoverschrijdende doorstroom
Inhoud | Economie-Wiskunde is een sterk theoretische studierichting in de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en wiskunde. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische concepten en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Daarnaast leren de leerlingen abstracte wiskundige concepten te gebruiken en verdiepen ze hun wiskundige vaardigheden. Binnen het vak economie komen volgende onderwerpen aan bod: macro-economie, prijsvorming in diverse marktvormen, overheidsbeleid met inbegrip van herverdeling, duurzame (economische) ontwikkeling en ondernemen, ondernemings- en financieringsvormen, accounting en analyse van de jaarrekening en aspecten van fiscaal recht.
Leerlingprofiel | Als je in het tweede jaar van de tweede graad een A-attest behaalde in een studierichting met tenminste verdiepte wiskunde, kan je voor deze richting kiezen. Aanleg en interesse voor een sterk pakket wiskunde zijn wel nodig.
Toekomst | De richting Economie-Wiskunde bereidt je sowieso voor op vele vormen van hoger onderwijs. Specifiek bereidt de richting voor op (toegepaste) economische wetenschappen, handelswetenschappen, architectuur, wiskunde, informatica, politieke en sociale wetenschappen, rechten, onderwijs, ‘international affairs’, …
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 3 | 3 | 3 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Duits * | 1 | - | 1 | |
Biologie * | 1 | - | 1 | |
Chemie * | 1 | - | 1 | |
Fysica * | 1 | - | 1 | |
Artistieke vorming * | 1 | - | - | |
Artistieke en economische vorming * | - | 1 | - | |
Natuurwetenschappen * | - | 1 | - | |
Specifieke vorming | ||||
Wiskunde | 6 | 6 | 6 | |
Economie | 5 | 5 | 5 | |
Informaticawetenschappen | - | 1 | 1 | |
Economische vraagstukken | - | 2 | - | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken