Latijn-Wiskunde
Finaliteit domeinoverschrijdende doorstroom
Inhoud | Latijn-Wiskunde is een sterk theoretische studierichting in de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wiskunde. De leerlingen verwerven via het lezen van authentieke teksten een dieper inzicht in de cultuur van de klassieke oudheid en latere periodes. Ze bestuderen taal als systeem vanuit een historisch en vergelijkend perspectief. Daarnaast leren de leerlingen abstracte wiskundige concepten te gebruiken en verdiepen ze hun wiskundige vaardigheden. De klassieke talen besteden ruim aandacht voor taalsystematiek, literatuur en cultuurgeschiedenis. Ze bestuderen het historisch en cultureel bewustzijn. Het pakket wetenschappen is zo opgebouwd dat leerlingen uit deze richting ook hogere studies in dat studiedomein zonder problemen kunnen aanvatten. Binnen deze richting kan er gekozen worden voor een pakket van 2 lesuren Grieks voor wie reeds in de 2de graad Grieks volgde.
Leerlingprofiel | Als je in het tweede jaar van de tweede graad een A-attest behaalde in de studierichting Grieks-Latijn of Latijn kun je voor deze richting kiezen. Aanleg en interesse voor een sterk pakket wiskunde zijn wel nodig.
Toekomst | De richting Latijn-Wiskunde bereidt je sowieso voor op vele vormen van hoger onderwijs. Latijn-wiskunde biedt op zich een breed perspectief voor verdere studies: taal en letterkunde, toegepaste taalkunde, archeologie, geschiedenis, theologie, filosofie, sociale en politieke wetenschappen, rechten, onderwijs, natuurwetenschappen, architectuur, wiskunde, informatica, industriële en toegepaste wetenschappen, fysica, geneeskunde, tandheelkunde, diergeneeskunde, enz.
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 3 | 3 | 3 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Artistieke vorming * | 1 | - | - | |
Financiële en economische vorming * | - | - | 1 | |
Artistieke en economische vorming * | - | 1 | - | |
Specifieke vorming | ||||
Latijn | 4 | 4 | 4 | |
Wiskunde | 6 | 6 | 6 | |
Biologie | 1 | 1 | 1 | |
Chemie | 2 | 1 | 1 | |
Fysica | 2 | 2 | 2 | |
Informaticawetenschappen | - | 1 | 1 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken