Moderne talen-Wetenschappen
Finaliteit domeinoverschrijdende doorstroom
Inhoud | Moderne talen-Wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket moderne talen en wetenschappen. De leerlingen verdiepen hun communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands. De studierichting daagt hen ook uit op het vlak verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen. Daarnaast komen aardrijkskunde, biologie, chemie, fysica en wiskunde op een deductieve, empirische en probleemoplossende manier aan bod. De leerlingen denken conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen. Binnen de moderne talen (Nederlands , Frans, Engels en Duits) is er aandacht voor taalsystematiek, literatuur en (mondelinge) teksten samenvatten. Het wetenschappelijk pakket is uitgebreid tegenover de basisvorming natuurwetenschappen in de niet-wetenschap en niet-wiskunde richtingen.
Leerlingprofiel | Als je in het tweede jaar van de tweede graad een A-attest behaalde in de studierichtingen natuurwetenschappen, Grieks-Latijn, Latijn en Moderne Talen kun je voor deze richting kiezen. Aanleg en interesse voor wetenschappen, wiskunde en moderne vreemde talen zijn wel nodig.
Toekomst | De richting Moderne talen-Wetenschappen bereidt je sowieso voor op vele vormen van hoger onderwijs. Moderne talen-Wetenschappen biedt op zich een breed perspectief voor verdere studies: architectuur, industriële wetenschappen, biotechniek, taal en letterkunde, toegepaste taalkunde, chemie, geografie, geologie, farmacie, gezondheidszorg, gezondheidswetenschappen, handelswetenschappen, journalistiek, communicatiemanagement, onderwijs, enz.
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Artistieke vorming * | 1 | - | - | |
Financiële en economische vorming * | - | - | 1 | |
Artistieke en economische vorming * | - | 1 | - | |
Specifieke vorming | ||||
Nederlands | 4 | 4 | 4 | |
Engels | 3 | 3 | 3 | |
Frans | 4 | 4 | 4 | |
Duits | 2 | 2 | 2 | |
Wiskunde | 4 | 4 | 4 | |
Biologie | 2 | 2 | 2 | |
Chemie | 3 | 2 | 2 | |
Fysica | 2 | 3 | 3 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken