Technologische wetenschappen en engineering
Finaliteit domeingebonden doorstroom
Domein STEM

Inhoud | Technologische wetenschappen en engineering is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Je leert abstracte wiskundige concepten gebruiken en je verdiept je verder in wiskundige vaardigheden. Daarnaast wordt een brede algemene vorming gecombineerd met natuur- en technisch-wetenschappelijk denken. Je gaat onderzoekend, experimenterend, transfergericht en exploratief aan het werk binnen de kernwetenschappen mechanica, elektriciteit, elektronica, fluïdomechanica, thermodynamica, chemie en informaticawetenschappen. Je oefent verder in het conceptueel denken en je wordt vaardig in het modelleren en engineeren aan de hand van de technologie van vandaag en morgen (IOT, CAD/CAM).
Leerlingprofiel | De logische vooropleiding is de tweede graad Technologische Wetenschappen. Leerlingen die instromen uit andere studierichtingen, zijnde richtingen met een wiskundig-wetenschappelijke insteek, zullen op technisch-technologisch vlak een inhaalbeweging moeten maken.
Toekomst | Het is de bedoeling dat je doorstroomt naar het hoger onderwijs. Je hebt tal van mogelijkheden in diverse bacherlor- en masteropleidingen. De meest voor de hand liggende vervolgopleidingen zijn de richtingen Industriële wetenschappen en Ingenieurswetenschappen.
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 3 | 3 | 3 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 2 | 2 | 2 | |
Biologie | 1 | - | - | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Geschiedenis | 1 | 1 | 1 | |
Artistieke vorming * | 1 | - | - | |
Financiële en economische vorming * | - | - | 1 | |
Artistieke en economische vorming * | - | 1 | - | |
Specifieke vorming | ||||
Wiskunde | 6 | 6 | 6 | |
Chemie | 1 | 2 | 2 | |
Elektriciteit | 2 | 2 | 2 | |
Elektonica-ICT | 2 | 2 | 2 | |
Engineering | 4 | 4 | 4 | |
Mechanica | 2 | 2 | 2 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken