Welzijnswetenschappen
Finaliteit domeingebonden doorstroom
Domein maatschappij en welzijn

Inhoud | Welzijnswetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met filosofie, sociale en gedragswetenschappen, statistiek en biologie. Leerlingen filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goed en het kwade, geluk en de zin van het leven. Daarnaast ontwikkelen leerlingen een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen en leren ze verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, sociaal recht, communicatie en de mens en zijn gedrag. Daartoe reflecteren ze over wetenschappelijke theorieën. Ze verwerven inzichten in de fysiologie en anatomie van de mens. Dat alles vanuit contexten en voorbeelden uit de samenleving, gezondheid en welzijn.
Leerlingenprofiel | De studierichting is bedoeld voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in de mens, menselijke relaties en de samenleving. Naast de sociaalwetenschappelijke elementen van deze onderwerpen, zijn ze ook geboeid door de bijhorende natuurwetenschappelijke accenten (fysiologie en anatomie). De opleiding is gericht op leerlingen die houden van kritisch reflecteren, meer gericht zijn op denken dan op handelen, een voorkeur hebben voor leerstof van een hoger abstractievermogen en de ambitie hebben om verder te studeren. Je kan starten in deze richting als je in het vorig schooljaar slaagde in de 2e graad finaliteit doorstroom of in de dubbele finaliteit.
Toekomst | Na het afronden van je opleiding Welzijnswetenschappen kan je doorstromen naar het hoger onderwijs, en ben je voorbereid op het aanvatten van zowel een professionele als een academische bachelor.
De meest logische vervolgopleidingen situeren zich binnen de natuurwetenschappen en de sociale wetenschappen. Binnen de natuurwetenschappen sluiten vooral opleidingen binnen de domeinen Sociale gezondheidswetenschappen (academisch niveau) en Gezondheidszorg (professioneel niveau) goed aan bij deze richting. Binnen de sociale wetenschappen denken we vooral aan opleidingen binnen de domeinen Psychologie en pedagogische wetenschappen (academisch niveau), Onderwijs (professioneel niveau), Sociaalagogisch werk (professioneel niveau).
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 2 | 3 | 2 | |
Wiskunde | 2 | 3 | 3 | |
Natuurwetenschappen * | 4 | 4 | 4 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Geschiedenis | 1 | 1 | 1 | |
Creatieve en expressieve vorming * | 2 | - | - | |
Artistieke vorming * | 1 | - | - | |
Financiële en economische vorming * | - | - | 1 | |
Specifieke vorming | ||||
Statistiek | - | 1 | 1 | |
Sociale wetenschappen | 3 | 3 | 3 | |
Gedragswetenschappen | 4 | 4 | 4 | |
Filosofie | 2 | 2 | 2 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken