Humane wetenschappen
Finaliteit domeinoverschrijdende doorstroom
Inhoud | Humane wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit. Ze biedt een brede algemene vorming met focus op filosofie, kunstbeschouwing, sociale wetenschappen, gedragswetenschappen en statistiek. Leerlingen filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goed en het kwade. Ze leren kijken en luisteren naar kunst. Ze leren de vorm, de inhoud, de context en de functie van kunstwerken analyseren vanuit een kunsthistorisch kader. Tenslotte ontwikkelen leerlingen een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen en leren ze verbanden leggen met betrekking tot de hedendaagse samenleving. Sociologie en psychologie reflecteren kritisch over visies en thema’s uit de politieke en sociale wetenschappen, de psychologie en de pedagogie. Bij filosofie is er aandacht voor de antropologie, moraalfilosofie, wetenschapsfilosofie en metafysica. De wiskunde wordt specifiek uitgebreid met statistiek.
Leerlingprofiel | Als je in het tweede jaar van de tweede graad een A-attest behaalde, kun je voor deze richting kiezen. We verwachten wel een sterke motivatie en een positieve interesse voor de studie van mens en samenleving.
Toekomst | De richting Humane Wetenschappen bereidt je sowieso voor op vele vormen van hoger onderwijs. Specifiek bereidt de richting voor op archeologie, geschiedenis, theologie, filosofie, sociale en politieke wetenschappen, rechten, onderwijs, psychologie, pedagogie, journalistiek, communicatiemanagement, sociaal-agogisch werk, enz.
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 3 | 3 | 3 | |
Wiskunde | 2 | 3 | 3 | |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | 1 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Duits * | 1 | - | 1 | |
Artistieke vorming * | 1 | - | - | |
Financiële en economische vorming * | - | - | 1 | |
Artistieke en economische vorming * | - | 1 | - | |
Specifieke vorming | ||||
Statistiek | 1 | 1 | 1 | |
Kunstbeschouwing | 1 | 1 | 1 | |
Sociale & gedragswetenschappen | 5 | - | 5 | |
Politieke en sociale wetenschappen | - | 2 | - | |
Pedagogische wetenschappen | - | 2 | - | |
Psychologie | - | 1 | - | |
Filosofie | 3 | 3 | 3 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken