Opvoeding en begeleiding
Dubbele finaliteit
Domein maatschappij en welzijn

Inhoud | Opvoeding en begeleiding is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen krijgen een wetenschappelijk-theoretische basis aangereikt m.b.t. psychologie, (ortho)pedagogiek, toegepaste filosofie, recht en deontologie en de mens en zijn plaats in de samenleving, waarbij steeds vertrokken wordt vanuit de contexten en voorbeelden uit de welzijnszorg.
Leerlingprofiel | In deze richting leren de leerlingen pedagogisch handelen als toekomstig kinderbegeleider en zich oriënteren op het begeleiden van mensen met een beperking. Werkplekleren en studiebezoeken zijn een mooie aanvulling op wat je in de klas leerde.
Toekomst | Opvoeding en begeleiding bereidt je niet alleen voor op het hoger onderwijs zoals een professionele bachelor, een graduaatsopleiding of een Se-n-Se-opleiding binnen het domein Maatschappij en Welzijn. Daarnaast heb je na deze richting ook een aantal competenties uit de beroepskwalificatie ‘kinderbegeleider’ op zak die zeker van pas komen op de arbeidsmarkt.
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands * | 3 | 3 | 2 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Frans * | 2 | 3 | 3 | |
Wiskunde | 2 | 2 | 2 | |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 | 1 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Geschiedenis | 1 | 1 | 1 | |
Artistieke vorming * | 1 | - | - | |
Financiële en economische vorming * | - | - | 1 | |
Specifieke vorming | ||||
Maatschappelijke context | - | 1 | 1 | |
Pedagogiek | 2 | 3 | 3 | |
Project | 3 | 3 | 3 | |
Psychologie | 3 | 2 | 2 | |
Stage | 6 | 6 | 6 | |
Zorg | 1 | - | - | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken