Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen
Finaliteit domeingebonden doorstroom
Domein STEM

Inhoud | Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met natuur- en biotechnologisch – wetenschappelijk denken. Op basis van geïntegreerde STEM is er veel aandacht voor onderzoekend en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen biologie, chemie en fysica. De leerlingen toetsen de theorie af aan de praktijk in het labo. Ook het vak wiskunde neemt een belangrijke plaats in. Vanuit conceptueel wiskundig denken leer je ook antwoorden formuleren op natuurwetenschappelijke vragen en biotechnologische problemen oplossen. In het vak informatica leer je algoritmen opstellen en programmeren.
Leerlingprofiel | Spreken wetenschappen en labowerk je aan? Heb je belangstelling voor de technologische evolutie? Wil je zelf met wetenschap actief aan de slag gaan? Behaalde je een A-attest in het tweede jaar van de tweede graad van een doorstroomfinaliteit? Dan zit je goed in deze studierichting!
Toekomst | De richting Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen bereidt voor op een uitgebreide keuze aan academische en professionele bachelors binnen het domein STEM en professionele bachelors buiten het domein van STEM.
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 3 | 3 | 3 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 2 | 2 | 2 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Geschiedenis | 1 | 1 | 1 | |
Informaticawetenschappen * | 1 | 1 | 1 | |
Artistieke vorming * | 1 | - | - | |
Financiële en economische vorming * | - | - | 1 | |
Specifieke vorming | ||||
Wiskunde | 4 | 4 | 4 | |
Biologie | 3 | 3 | 3 | |
Chemie | 3 | 3 | 3 | |
Fysica | 3 | 2 | 3 | |
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen | 4 | 5 | 4 | |
Toegepaste wiskunde | - | 1 | - | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken