Mechatronica
Finaliteit domeingebonden doorstroom
Domein STEM

Inhoud | Je krijgt een brede algemene vorming gecombineerd met natuur- en technisch-wetenschappelijk denken. Je gaat onderzoekend, experimenterend en transfergericht aan het werk binnen de kernwetenschappen, mechanica, elektriciteit, elektronica, fluïdomechanica en informaticawetenschappen. Je oefent verder in het conceptueel denken en je wordt vaardig in het ontwikkelen van (industriële) automatisaties en sturingen, IOT, constructies.
Leerlingprofiel | De logische vooropleiding is de tweede graad Technologische Wetenschappen. Leerlingen die instromen uit andere studierichtingen, zijnde richtingen met een wiskundig-wetenschappelijke insteek, zullen op technisch-technologisch vlak een inhaalbeweging moeten maken.
Toekomst | Het is de bedoeling dat je doorstroomt naar het hoger onderwijs. Er zijn tal van mogelijkheden in diverse bachelor- of masteropleidingen. De meest voor de hand liggende vervolgopleidingen zijn de richtingen Industriële wetenschappen en Technologie (Autotechnologie, Elektromechanica, Elektronica-ICT, industrieel productontwerpen, Ontwerp- en productietechnologie, …).
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 3 | 3 | 3 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 2 | 2 | 2 | |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 | 1 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Geschiedenis | 1 | 1 | 1 | |
Artistieke vorming * | 1 | - | - | |
Financiële en economische vorming * | - | - | 1 | |
Specifieke vorming | ||||
Wiskunde | 4 | 4 | 4 | |
Elektriciteit | 2 | 2 | 2 | |
Elektonica-ICT | 2 | 2 | 2 | |
Mechanica | 2 | 2 | 2 | |
Robotica | 2 | - | 2 | |
Automatisatie | 5 | - | 5 | |
Engineering | - | 6 | - | |
Fluïdomechanica | - | 1 | - | |
Toegepaste wiskunde | - | 1 | - | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken