Latijn-Wetenschappen
Finaliteit domeinoverschrijdende doorstroom
Inhoud | Latijn-wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wetenschappen. De leerlingen verwerven via het lezen van authentieke teksten een dieper inzicht in de cultuur van de klassieke oudheid en latere periodes. Ze bestuderen taal als systeem vanuit een historisch en vergelijkend perspectief. Daarnaast komen aardrijkskunde, biologie, chemie, fysica en wiskunde op een deductieve, empirische en probleemoplossende manier aan bod. De leerlingen denken conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen. De klassieke talen besteden ruim aandacht voor taalsystematiek, literatuur en cultuurgeschiedenis. Ze bestuderen het historisch en cultureel bewustzijn. Het wetenschappelijk pakket is uitgebreid tegenover de basisvorming natuurwetenschappen in de niet-wetenschap en niet-wiskunde richtingen. Binnen deze richting kan er gekozen worden voor een pakket van 2 lesuren Grieks voor wie reeds in de 2de graad Grieks volgde.
Leerlingprofiel | Als je in het tweede jaar van de tweede graad een A-attest behaalde in de studierichting Grieks-Latijn of Latijn kun je voor deze richting kiezen. Aanleg en interesse voor wetenschappen en wiskunde zijn wel nodig.
Toekomst | De richting Latijn-Wetenschappen bereidt je sowieso voor op vele vormen van hoger onderwijs. Latijn-wetenschappen biedt op zich een breed perspectief voor verdere studies: architectuur, Industriële wetenschappen, biotechniek, geesteswetenschappen (o.a. taal en letterkunde, toegepaste taalkunde, …), archeologie, geschiedenis, biologie, chemie, geografie, geologie, farmacie, gezondheidszorg, gezondheidswetenschappen, theologie, filosofie, sociale en politieke wetenschappen, rechten, onderwijs, psychologie, pedagogie, enz.
Lessentabel
Leerjaar | III1 '25-'26 | III2 '25-'26 | III2 '26-'27 |
|
---|---|---|---|---|
Algemene vorming | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 3 | 3 | 3 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Artistieke vorming * | 1 | - | - | |
Financiële en economische vorming * | - | - | 1 | |
Artistieke en economische vorming * | - | 1 | - | |
Specifieke vorming | ||||
Latijn | 4 | 4 | 4 | |
Wiskunde | 4 | 4 | 4 | |
Biologie | 2 | 2 | 2 | |
Chemie | 3 | 2 | 2 | |
Fysica | 2 | 3 | 3 | |
32 | 32 | 32 |
* Schooleigen keuze om de algemene vorming te versterken